Onze site ligt er al dagen uit. Hoe kan dat?
Oeps, en dan ligt opeens je website er uit. Dat kan gebeuren. Hoe dat kan, ik heb werkelijk geen idee. Ik piep een keer en dan is er altijd een techneut die het probleem voor mij oplost. Geen zin om verder te lezen? Moraal van dit verhaal: zorg dan dat je ook zo'n techneut bij de hand hebt. Scheelt bergen werk, stress en geld.
Vanaf het moment dat ik me met websites ging bemoeien (lang, lang geleden) heb ik altijd zeker geweten dat ik altijd een techneut nodig heb. Ik wil alles zelf kunnen, maar over dit gedeelte heb ik geen enkele twijfel. Geen doe-het-zelven voor mij. Als mijn site eruit ligt, wil ik 'hellup' piepen, en dat er dan iemand is die binnen vijf minuten zegt wat er aan de hand is en - nog veel belangrijker - het ook al opgelost heeft.
Dat is ook het verhaal dat ik tegen iedereen vertel die een website wil, maar wil besparen op de kosten. Snap ik helemaal, maar besparen op een professionele techneut in je balboekje is geen optie.
Leermoment
Die eerste website, dat is alweer zo'n kleine twintig jaar geleden. Ik werkte voor een belangenvereniging en we hadden dik geïnvesteerd in een website. Ik kan het gevoel nog oproepen dat ik had toen ik aan het ftp-en sloeg en er op enig moment nergens meer iets stond. Zweet op mijn rug, paniekaanval en meer van dat. Ik ben gewoon weggelopen om te gaan eten… toen ik terugkwam was alles 'vanzelf' goed gekomen. Een leermoment van jewelste. Nooit nooit nooit wilde ik zoiets weer meemaken.
Bij de volgende klus was al een techneut betrokken bij de website. Eén die heel goed begreep dat tekstmensen zoals ik dingen niet begrijpen. Vrij bijzonder voor een ict-nerd, dus deze held staat nu nog steeds in mijn balboekje. En zo heb ik er in de loop der tijd meer ontmoet waar ik mee ben gaan samenwerken. Stuk voor stuk hun geld meer dan waard. Het gekke is dat je voor die hulp niets extra betaald. Of ze nu midden in de nacht je te hulp schieten of tijdens hun vakantie.
Krijg nu net weer een mail binnen: Hoe kan het dat onze website er al een paar dagen uitligt?
Ik ben wat ouder en wijzer geworden en heel soms ook iets geduldiger. Ik had willen antwoorden: "omdat jullie het zelf wilden doen". Heb ik niet gedaan. De techneut in kwestie reageerde overigens - zoals ik van hem gewend ben - binnen vijf minuten. Een mail met uitleg wat er aan de hand is en adviezen wat te doen.
Daaronder de mail waarin hij bedankt werd voor zijn verdere diensten, omdat ze het liever zelf doen. Tja.